BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Kaip magnio trūkumas įtakoja vitamino D gamybą

Daug žmonių turi vitamino D trūkumą

Šiandiena labai daug žmonių turi vitamino D trūkumą, ar jo lygis yra žemiau optimalaus. Tai gali būti dėl keleto priežasčių: daug žmonių daug laiko praleidžia patalpose ir negauna saulės, taip pat žmonės bijodami odos vėžio naudoja UVB spindulius  (kurie stimuliuoja vitamino D produkciją) blokuojančius saulės kremus ir ko pasekoje sumažėja vitamino D sintezė. Vitaminas D sintezuojamas per keletą reakcijų, ir plačiau apie tai esu rašęs atskirame straipsnyje , ten taip pat galite paskaityti, kada ir kiek reikia degintis saulėje, kad organizmas pasigamintų vitamino D, nes Lietuvoje UVB spinduliai yra tinkamo ilgio vos kelias valandas per dieną (maždaug tarp 11 ir 15 valandos)ir vos kelis mėnesius per metus. Yra neaktyvi vitamino D forma (kolecalciferolis/cholecalciferol, taip pat žinoma kaip Vitamin D3, arba 25-hydroxy vitamin D3), kurią paprastai testuoja norint nustatyti ar organizme yra pakanakamai vitamo D, deja tas testas nėra labai tikslus ir gali duoda klaidingą informaciją: pvz tas pats kraujo samplas, priklausomai nuo laboratorijos gali duoti tarp 20 ir 100 nmol/l. Aktyvi vitamino D forma (calcitriol arba 1,25-dihydroxycholecalciferol ) yra pagaminama pagal poreikį (pvz, kai nukrinta kalcio kiekis kraujyje), jos koncentracija nėra pastovi, todėl aktyvi vitamino D forma yra testuojama retai.

Magnio trūkumas sutrikdo vitamino D gamybą

Nesenai mokslininkai identifikavo dar vieną faktorių dėl kurio žmonės gali turėti žemą vitamino D lygį - magnio trūkumą. Magnio trūksta labai daug žmonių, ar bent jau pagal tyrimus jie nesuvartoja rekomenduojamos paros normos. To pasekoje mokslininkai pradėjo nagrinėti kaip magnio trūkumas įtakoja vitamino D gamybą. Esant magnio trūkumui vitamino D sintezė sutrinka ir vyksta skirtingai. Tyrimai rodo, kad kai kuriems žmonėms net ir naudojant dideles dozes vitamino D papildų, kraujo lygis nepakyla, arba pakyla labai nežymiai. Mokslininkai tai pat teigia, kad esant magnio trūkumui vitaminas D3 (kolekalciferolis) nėra paverčiamas į jo aktyvią formą, kurį įtakoja daug svarbių organizmo funkcijų, įskatant įvairius antivėžinius genus ir t.t.. Net ir esant magnio trūkumui ir gana žemam vitamino D lygiui kraujyje, vartojant dideles dozes vitamino D, gali pakilti kalcio ir fosforo lygis kraujyje, ir jei toks procesas vyksta ilgą laiką, tai gali sukelti kraujagyslių kalcifikaciją, sustandėjimą ir susiaurėjimą, ko pasekoje gali pakilti kraujo spaudimas bei išsivystyti kitos širdies ir kraujagyslių ligos. Esant normaliam magnio lygiui, reikia mažesnės vitamino D dozės iš papildų, kad pakelti vitamino D kraujo koncentraciją.

Buvo atliktas tyrimas,dvie žmonių grupėm buvo paskirta naudoti magnio papildus: viena grupė turėjo pakankamą vitamino D lygį (30 ng/ml - 75 nmol/l), kitos grupės žmonėms vitamino D lygis buvo žemiau normos (<30 ng/ml;). Tyrimo rezultatai truputi netikėti, nes žmonėms kurie turėjo vitamino D trūkumą (<30ng/ml), magnio vartojimas pakėlė vitamino D lygį kraujyje, bet žmonėms su vitamino D lygiu 30 - 50 ng/ml (75 - 125 nmol/l) po magnio vartojimo vitamino D lygis kraujyje nukrito. Tyrimo autoriai tiksliai nežino kodėl taip nutiko, bet manoma, kad vitamino D lygis nukrito, dėl to, kad magnis reguliuoja vitamino metabolizmą/produkciją ir optimizuoja vitamino D lygį, kas reiškia, kad galbūt esant pakankamai magnio, nebereikia tokio aukšto vitamino D lygio. Nes dažnai organizmas padidina ar sumažina viena ar kitą rodyklį, kaip kompensacinį mechanizmą.

Tad jei jums yra žemas vitamino D lygis, galbūt reiktų panaudoti magnio, o ne vien naudoti dideles dozes vitamino D papildų, arba bent jau valgyti maisto produktų, kurie turi daug magnio: chia sėklos, riešutai, linų sėmėnys, žalios spalvos lapinės daržovės, nerafinuoti grūdiniai produktai, kakavos pupelės, juodas šokoladas. Bet magnio kiekis maisto produktuose priklauso, kur tie produktai buvo auginami. Suauge žmonės per dieną tūrėtų gauti su maistų ar iš papildų 300-400mg magnio. Bet esant trūkumui patartina bent kurį laiką panaudoti papildų, gerai yra naudoti magnio aliejų (magnesium oil, kaip šis ar panašus produktas), kuris yra tepamas ant odos. Tokiu būdų magnis yra gerai pasisavinamas, bet jo nereikia tepti ant pažeistos odos, net tai faktiškai yra magnio chloridas (magnio druska).

Koks optimalus vitamino D lygis?

Optimalus vitamino D lygis gali truputi skirtis, priklausomai nuo šalies ar organizacijos. Vitamin D council pateikia tokias normas:

Trūkumas: 0-40 ng/ml (0-100 nmol/l)

    Pakankamas: 40-80 ng/ml (100-200 nmol/l)

    Aukštas, bet normalus: 80-100 ng/ml (200-250 nmol/l)

    Per aukštas: > 100 ng/ml (> 250 nmol/l)

    Toksiškas: > 150 ng/ml (> 375 nmol/l)

    *ng/ml vienetai naudojami amerikoje, kai daugumoje europos šalių įskaitant lietuvą, vitamino D norma išreiškiama nmol/l.

    Kiek reikia naudoti vitamino D, kad pakelti kraujo lygį iki optimalios normos:

    Pagal Dr. Gregor, daugumai sauaugusių 2000 TV (tarptautinių vienetų) arba 50 mikrogramų (1 miligramas (mg) = 1000 mikrogramų (mkg)) vitamino D per dieną turėtų pakelti kraujo vitamino D lygį iki 75 nmol/l. Net ir vartojant iki 10 000 TV per dieną daugumai žmonių tai kraujo vitamino D lygis neturėtų pasiekti toksiško lygio. Bet šios rekomendacijos yra neatsižvelgiant į magnio įtaką vitamino D produkcijai. Beje, patarčiau naudoti augalinės kilmės vitaminą D3, kaip šis, o ne išgautą iš mėnkių kepenų.

Straipsnis parengtas pagal:

Magnesium optimizes vitamin D status, study shows. Science daily.

Low magnesium levels make vitamin D ineffective. Science daily.

Qi Dai et al. Magnesium status and supplementation influence vitamin D status and metabolism: results from a randomized trialThe American Journal of Clinical Nutrition, 2018; 108 (6): 1249

Two new vitamin D blood tests are often highly inaccurate, researchers say. Science daily.

Vitamin D testing not recommended for most people https://www.health.harvard.edu/blog/vitamin-d-testing-recommended-people-201411267547

British Nutrition Foundation https://www.nutrition.org.uk/nutritioninthenews/new-reports/983-newvitamind.html

For health professionals: Position statement on supplementation, blood levels and sun exposure. Vitamin D Council https://www.vitamindcouncil.org/for-health-professionals-position-statement-on-supplementation-blood-levels-and-sun-exposure/

Heaney.  The Vitamin D requirement in health and disease. J Steroid Biochem Mol Biol. 2005 Oct;97(1-2):13-9

Andrius-Vegan, BSc Nutrition, MSc,  PhD

http://www.buksveikas.net/

Facebook

Strava athlete (ilgų distancijų bėgikas)

Kad išjungti blogas.lt dedamas reklamas užsidėkite reklamų blokerius ant Firefox naršykles, kaip Adblock plus. Arba naudokite naršyklę Brave, kuri automatiskai blokuoja daugumą reklamų.

P.S. Jei manote, kad ši informacija gali būti naudinga jūsų draugams, artimiesiems ar kolegoms, pasidalinkite savo socialiniuose tinkluose.

Susiję straipsniai:

Magnio trūkumas ir kaulų lūžių rizika

Kada reikia degintis saulėje, kad gamintųsi vitaminas D?

Vitamino K2 trūkumas ir širdies ir kraujagyslių ligos

Patiko (1)

Rodyk draugams

Rašyk komentarą