BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Archyvas: ‘Fizinė veikla’ kategorija

Batai ir sąnarių problemos

2010-08-13

Moterys, norėdamos būti aukštesnės ir atrodyti patraukliau, avi aukštakulnius batelius. Deja, tokia nepatogi avalynė gali sukelti labai rimtų sveikatos problemų.

Yra žinoma, kad avint aukštakulnius sutrumpėja blauzdų raumenys. Tai buvo nustatyta magnetiniu rezonansu (MRI) ištyrus moteris, kurios nuolat avėjo batus su 5 cm ar aukštesne pakulne bent du metus. Raumenys sutrumpėja, nes jie nuolat būna sutrauktoje/sutrumpėjusioje pozicijoje. Šis tyrimas parodė, kad moterys, avinčios batus aukštais kulnais turėjo 13 % trumpesnius blauzdų raumenis palyginus su moterimis, kurios avėjo normalią avalynę. Šis sutrumpėjimas nebeleidžia raumenims tinkamai funkcionuoti, jie susilpnėja. Tyrimo autoriai taip pat pastebėjo, kad aukštus kulnus batus avinčių moterų Achilo sausgyslė nesutrumpėjo, tačiau ji buvo truputi storesnė ir standesnė. Tos moterys kartais jausdavo skausmą, kai avėjo normalius (žemais kulnais) batus. Jei moteris nenori visiškai atsisakyti aukštakulnių, patariama nuolat daryti tempimo pratimus. Bet aš patarčiau juos avėti kuo rečiau.

.

aukštų kulnų  batai

Avalynė ir artritas

Tyrimai rodo, kad avalynė gali sukelti artritą, nes blogas apavas gali labiau apkrauti kelių ir kitus sąnarius. Tokiu atveju sąnariai greičiau nusidėvi ir diagnozuojamas osteoartritas (nusidėvėjusi kremzlė). Buvo tiriama, kaip įvairių tipų avalynė veikia žmogaus eiseną ir kokį krūvį sukelia kelio sąnariams. Buvo tirta eisena basomis, avint klumpes (kroksus), stabilizuojančius batus, batus be kulnų, batus, kurie leidžia laisvą pėdos judėjimą ir šlepetes. Buvo nustatyta, kad klumpė ir pėdą stabilizuojantys batai (apribojantys pėdos judesius) sukėlė žymiai didesnį krūvį (15%) kelio sąnariams. Avint šlepetes, batus be kulniukų ar laisvus batus, apkrova kelio sąnariams buvo mažesnė ir beveik panaši kaip einant basomis. Todėl jei sergate artritu ar norite jo išvengti, geriau avėti batus, kurie leidžia pėdai laisvai judėti, žemu kulnu ar visiškai lygaus pado. Taip pat patartina pavaikščioti basomis. Tiesa, vaikščioti atsargiai ant kilimų ir sintetinių grindų, nes jos dažnai turi gaisrui atsparių medžiagų (fire retardants), kurios per odą gali lengvai patekti į mūsų organizmą ir taip sukelti skydliaukės ir kitas sveikatos problemas. Geriausia basomis bent trumpai pabūti ant žemės ir taip tarsi su ja susijungti.

Teigiama, kad šlepečių ir batų, leidžiančių kojai laisvai judėti, nešiojimas yra geriausias pėdai ir labai panašus į vaikščiojimą basomis.

Bėgimo bateliai ir sąnarių problemos

Dabar daugelis avi bėgimo ar sportinius batelius, kurie turi pagalvėles kulnuose, kurios, kaip buvo manoma, sumažina krūvį, tenkantį pėdai ir sąnariams. Bet naujas tyrimas rodo ką kitą. Buvo palygintas bėgimas basomis ir bėgimas avint įprastus bėgimo batelius su pakeltais kulnais, turinčiais oro pagalves. Nustatyta, kad bėgimo bateliai sukėlė didesnį krūvį sąnariams nei bėgant basomis. Bėgant su bėgimo bateliais buvo pastebėtas daug didesnis krūvis kelio ir klubo sąnariams, didesnė klubo rotacija (54%). Krūvis kelio sąnariui buvo didesnis nei avint aukštakulnius batus. Tyrimo autoriai padarė išvadą, kad nors šiuolaikiniai bėgimo bateliai apsaugo pėdą, jie sukelia didesnį krūvį sąnariams ir tai per ilgą laiką gali pagreitinti jo nusidėvėjimą ir sukelti osteoartritą.

Tiesa, tyrimas buvo darytas ant bėgimo mašinos, ir toks bėgimas nėra visiškai natūralus, nes tai daugiau bandymas išlaikyti pusiausvyrą nei realus bėgimas.
Kitas tyrimas taip pat parodė, kad bėgimas basomis buvo patogus ir natūralus iki atsirandant bėgimo bateliams. Tyrimo autoriai pastebėjo, kad bėgant basomis ar avint minimalią avalynę bėgikai daug silpniau ‘nusileidžia ant kulno’, ir vietoj to pagrindinis krūvis tenka priekinei ir vidurinei pėdos daliai, kas yra natūralu ir beveik nesukelia jokios žalos. ‘Sunkus’ pėdos nusileidimas ant kulno gali sukelti didesnę žalą. Šis krūvis gali būti 2-3 kartus didesnis nei kūno svoris.
Bėgant basomis bėgimo technika ir yra visiškai kitokia, nei bėgant su bėgimo bateliais.

Tyrimo autoriai taip pat teigia, kad bėgti basomis galima beveik ant visų paviršių ir tai yra saugu. Toks bėgimas gali sukelti mažiau sužeidimų nei bėgant su bėgimo bateliais. Nepaisant to, bėgioti basomis reiktų atsargiai, geriau ant žolės, bet žiūrėti, kad nebūtų stiklų ar kokių kitų aštrių daiktų kurie gali sužeisti pėda, arba avėti lengvą avalynę.
Beje, Harvardo universiteto profesorius sukūrė atskirą puslapį, kuriame jis moko žmones taisyklingai ir saugiai bėgioti.
www.barefootrunning.fas.harvard.edu,

Jei nenorite bėgioti basomis, yra labai saugi alternatyva. Jau yra bateliai, kurie beveik prilygsta basai pėdai.

Taip pat yra batai be kulno - MBT shoes, bet jie nemažai kainuoja.

Dar vienas tyrimas parodė, kad šlaunies raumenų stiprinimas padeda sumažinti nuo bėgiojimo atsiradusius kelio skausmus.

Kitas tyrimas parodė, kad pigūs bėgimo bateliai apsaugo pėdą taip pat kaip ir brangūs. Tyrimo  autoriai, teigia, kad neverta leisti pinigų brangiems bėgimo bateliams.

Gera alternatyva bėgimui yra važinėjimas dviračiu, kadangi daug mažesnis krūvis tenka sąnariams.

Susiję straipsniai:

Uždegiminiai procesai: kas juos sukelia ir kaip juos sumažinti?

Straipsnis parengtas pagal:

Why Walking Flat-Footed Hurts Habitual High-Heels Wearers: The Effects of Wearing High Heels on Women’s Legs

Your Knees Want To Take You Shoe Shopping

Barefoot Running: How Humans Ran Comfortably and Safely Before the Invention of Shoes

Hip Exercises Found Effective at Reducing, Eliminating Common Knee Pain in Runners, Study Suggests

Expensive Trainer Running Shoes Are A Waste Of Money, Study Finds

Beje, visi šie straipsniai yra iš sciencedaily.com, kuris apžvelgia naujausius  mokslinius tyrimus.

D. Casey Kerrigan, Jason R. Franz, Geoffrey S. Keenan, Jay Dicharry, Ugo Della Croce, Robert P. Wilder. The Effect of Running Shoes on Lower Extremity Joint Torques. PM&R, 2009; 1 (12): 1058 DOI: 10.1016/j.pmrj.2009.09.011
Tikiuosi, kad ši informacija jums bus naudinga ir prašau palikti savo komentarus ir atsiliepimus žemiau. Laisvai reikškite savo nuomonę. Jūs nebūtinai turite su manimi sutikti - aš gerbiu visas nuomones. Jei turi kokių nors klausimų ar norėtumėte gauti papildomos informacijos, palikite žinutę žemiau. Arba apsilankykite mano naujame forume Buk Sveikas, kur yra sukurta atskira tema apie avalynę ir sąnarių problemas.

P.S.Taip pat blog’ą galite prenumeruoti į savo asmeninį kompiuterį per RSS srautą (tai tikrai ne virusas ir jo nereikia bijoti), kuris randamas kairėje pusėje, žemiau ‘Kategorijos’. Reikia paspausti ant RSS ir išsaugoti kaip ‘bookmark’.
P.S.1
Jei manote , kad mano blog’e pateikiama informacija gali būti naudinga
jūsų draugams, artimiesiems ir kolegoms būčiau labai dėkingas, jei jiems
nusiųstumėte mano blogo adresą.

Andy

http://www.buksveikas.net/

Rodyk draugams