BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Vitaminas D, veganiška dieta ir linų sėmenys prostatos vėžio prevencijai ir gydymui

Prostatos išvešėjimas/hiperplazija ir po to išsivystantis prostatos vėžys yra dažna vyresnio amžiaus vyrų problema. Ankstyvos stadijos prostatos vėžys dažnai yra negydomas, nes pagrindinis gydymo būdas yra prostatos pašalinimas bei radijacija. Abu metodai turi daug pašalinių efektų, tad gydytojai dažnai pradinių prostatos vėžios stadijų negydo, ir kas metais atlieka biopsiją patikrinti ar prostatos vėžys progresuoja.

Vitaminas D

Kai kurie vyrai turintys pradini prostatos vėžį nenori laukti ir nusprendžia pašalinti prostatą. Amerikoje tarp biopsijos paėmimo ir prostatos šalinimo operacijos praeina apie du mėnesius.Tad buvo nuspręsta atlikti tyrimą. Kol tie vyrai laukė operacijos, per tuos du mėnesius jiems buvo paskirta gerti 4000 tarptautinių vienetų vitamino D arba placebą (veiklių medžiagų neturinčią tabletę). Po dviejų mėnesių abiem vyrų grupėm buvo pašalintos prostatos, ir to to prastos buvo ištirtos laboratorijoje. Vitaminą D vartojusiems vyrams buvo nustatyta žymus keleto rodiklių pagerėjimas, kurie rodo uždegiminius procesus, bei ląstelių dauginimasį/augimą. Tyrimo autoriai mano, kad vitaminas D gali pristabdyti ankstyvos stadijos neagresyvaus prostatos vėžio vystimasį. Tiesa iš šio tyrimo neaiškų ar vitamino D vartojimas gali apsaugoti nuo prostatos vėžio.

Kas gali apsaugoti ar net išgydyti nuo prostatos vėžio?

Gyvuliniai produktai ir daug riebalų turinti dieta yra vieni pagrindinių prostatos vėžio rizikos faktorių. Dr. Dean Ornish ir jo komanda atliko keletą tyrimų su vyrais, kuriems buvo diagnozuotas ankstyvos stadijos prostatos vėzys. Tyrimo dalyviams buvo patarta pereiti prie veganiškos mažai riebalų (<10% kalorijų iš riebalų, kas apie 28g riebalų per dieną) turinčios dietos, taip pat buvo rekomenduota padidinti fizinį aktyvumą (bent 30 min per dieną), bei sumažinti stresą, daryti atsipalaidavimo pratimus. Tyrimo prodžioje buvo padarytas kraujo tyrimas ir nustatytas telomerų ilgis. Telomeros yra to ant chromosomų galų ir sutrumpėjusios telomeros siejamos su senėjimų, bei padidėjusią ligų riziką. Iki visai nesenai buvo manoma, kad telomeros negali tapti ilgesnėm ir jos tik su amžiumi trumpėja, kol galų gale ląstelė miršta. Bet pakartojus tyrima po penkių metų paaiškėjo, kad vyrams kurie perėjo prie veganiškos mitynos, telomeros pailgėjo, kai kontrolinei grupei (toliau valgė yprasta dietą), telomeros dar labiau sutrumpėjo. Kitas tyrimas parodė, kad veganiška mažai riebalų turinti dieta pakeitė apie 500 genų. Iki vaisai neseniai buvo manoma, kad genų negalima pakeisti, bet vėliausi tyrimai rodo, kad pakeitus dietą ir gyvenimo būdą galima ‘nutildyti’ neigiamus genus ir aktyvuoti teigiamų genų ekspresiją. Dr. Ornish grupė taip pat nustatė, kad sekant veganišką mažai riebalų turinčą dietą per metus vyrmas sumažėjo PSA (4%), kai kitai grupei, kuri valgė yprastą dietą, PSA dar labiau padidėjo (6%). Deja PSA testas neatskiria tarp nepiktybinio prostatos išvešėjimo bei prostatos vėžio, ir tik parodo, kad yra padidėjusi prostatos vėžio rizika. tad jei yra padedėjęs Tad kad diagnozuoti prostatos vėžį yra daroma biopsiją.

Linų sėmenys

Linų sėmenų naudojimas taip pat naudinga prostatai. Epidemiologiniai tyrimai rodo, kad vyrai kurių prostatos skystyje buvo rasta daugiausiai fitoestrogenų/ligninų (mažą estrogeninį poveikį turinčios augalinime maiste randamos molekulės) turėjo mažiausią prostatos vėžio riziką. Ligninai taip pat veikia testosterono metabolizmą, kuris taip pat yra prostatos vėžio rizikos veiksnys, ypač Dihydro-testosteronas (čia tokia testosterono forma). Linų sėmenys turi daugiausiai ligninų tarp visų maisto produktų, tad buvo  nuspręsta atlikti tyrimą. Vyrams prieš prostatos šalinimo operaciją buvo patarta vieną mėnesį naudoti linų sėmenis (du šaukštai per dieną) bei valgyti mažai riebalų turinčia dietą (ne daugiau nei 20% kalorijų iš riebalų, kas būtų apie ne daugiau nei 55g riebalų per diėną). Šio tyrimo rezultatai parodė, kad vyrams sumažėjo PSA bei prostatos vėžinių ląstelių dalinimosį, bei keletas kitų rodiklių, kas reiškia, kad sulėtėjo prostatos vėžio vystymasis. Tyrimo dalyviams taip pat sumažėjo cholesterolis.

Dar kitame tyrime buvo nustatyta, kad vėžinių ląstelių dalijimosį rodiklis Ki-67 rodyklis tik tiems kurie naudojo linų sėmenis (30g maltų linų sėmenų, apie 3 šaukštus per dieną), bet ne tiems kurie naudojo mažai riebalų turinčią dietą. Abiem grupėm sumažėjo PSA. Dar buvo pastebėta, kad vyrams naudojusiems linų sėmenis padidėjo EPA riebalinių rūgščių (tai ilgos grandinės omega 3 riebalinė rūgštis paprastai randama žuvyse ar žuvų taukuose). Linų semenis tyri daug alfa linoleninės riebalinės (ALA) rūgšties, kurią organizmas gali paversti į EPA ir po to į DHA (dar viena ilgos grandinės riebalinė rūgštis randama žuvų taukuose).

Čia reikią pažymėti, kad Dr. Ornish mažai riebalų turinti dieta yra ne daugiau nei 10% kalorijų iš riebalų, kai pastaruosiuose tyrimuose buvo 20%, kuo vėlgi gali būti paaiškinta kodėl vien mažai riebalų turinti dietą nedavė norimo rezultato. Taip pat tai nebuvo veganiška dieta. Kita priežastis buvo ta, kad tyrimo dalyviai nesugebėjo laikytis tos mažai riebalų turinčios dietos ir valgė daugiau riebalų turinčio maisto (25-28.4%) nei buvo liepta.  Kiti tyrimai taip pat rodo, kad linų semenų naudojimas sumažino krūties vėžinių ląstelių augimą. Apie tai galite pasiskaityti mano ankstesniame straipsnyje.

Tad jei jums ar jūsų artimam žmogui yra diagnozuotas prostatos išvešėjimas ar vėžys reikia pakeisti mityba ir gyvenimo būdą, ir taip gal būt išvengsite prostatos šalinimo operacijos. Priedo galite naudoti vitaminą D, bei linų semenis, kurie taip at sumažina prostotos vėžio vystimasį. Dar galite naudoti dilgėles, apie kurias rašiau ankstesniame straipsnyje.

Straipsnis parengtas pagal straipsnyje įdėtas nuorodas į studijas bei:

Dr. Gregor Video - Flaxseed vs Prostate cancer

Dietician News - Flax Supplementation, Not Dietary Fat Restriction, Decreases Cell Proliferation in Men with Prostate Cancer

Tikiuosi, kad ši informacija jums bus naudinga ir prašau palikti savo komentarus ir atsiliepimus žemiau. Laisvai reikškite savo nuomonę. Jūs nebūtinai turite su manimi sutikti - aš gerbiu visas nuomones. Jei turite kokių nors klausimų ar norėtumėte gauti papildomos informacijos, palikite žinutę žemiau (Kometarai būnant kitose šalyse pagal blogas.lt nuostatus neleidžiami, čia dėl spamo). Arba apsilankykite mano naujame forume Buk Sveikas, ypač gyvenate svetur, nes ten  komentarai leidžiami. Ir taip pat per Facebook, kur dažnai įdedu nuorodas į naujai rastą aktualią informaciją.

P.S.Taip pat blog’ą galite prenumeruoti į savo asmeninį kompiuterį per RSS srautą (tai tikrai ne virusas ir jo nereikia bijoti), kuris randamas kairėje pusėje, žemiau ‘Kategorijos’. Reikia paspausti ant RSS ir išsaugoti kaip ‘bookmark‘.

P.S.1 Jei manote , kad mano blog’e pateikiama informacija gali būti naudingajūsų draugams, artimiesiems ir kolegoms būčiau labai dėkingas, jei jiemsnusiųstumėte mano blogo adresą.

Andy, BSc Nutrition, MSc,

http://www.buksveikas.net/

Facebook

Strava athlete (runner & cyclist)

Patiko (1)

Rodyk draugams

komentarai (7) | “Vitaminas D, veganiška dieta ir linų sėmenys prostatos vėžio prevencijai ir gydymui”

  1.   Siaip rašo:

    Ornish’as nustatė, kad telomeros pailgėjo ir kad buvo aktyvesnė telomerazė, bet padidėjęs telomerazės aktyvumas skatina vėžio atsiradimą, nes leidžia išgyventi ląstelės su DNR pažaidomis ilgiau negu numatyta evoliucijos, kas padidina tikimybę, kad ląstelės taps vėžinė. Taip pat studija labai maža - 35 dalyviai ir neproporcingai grupės 25 - 10.
    Studija turi confunding faktorius, nes grupėje, kuriai pakeitė mitybą, buvo taip pat buvo pridėta fiziniai pratimai, streso mažinimo užsiėmimai ir pan., tai neaišku, kas būtent turėjo poveikį. Taip pat naudoti statinai.
    Labai atsargiai žiurėčiau į šios studijos rezultatus.
    Genų ekspresijos studija, taip pat turi tuos pačius trūkumus, nes buvo tirta būtent tų pačių dalyvių transkriptoma.
    Su linų sėmenų studija buvo naudojami linų sėmenys ir dar pakeista dieta, tai vėl klausimas kas būtent padarė įtaką vėžio ląstelės.
    Labai gerai, kad rašai tokius straipsnius, bet patarimas, kitą kartą prieš rašydamas į blogą patikrink ir kritiškai įvertinkinformaciją, nes taip darydamas neaišku ar tai padės ar pakenks skaitytojams. Jei nori gali atsiųsti man - aš kritiška akimi peržiurėsiu straipsnį ir ištaisysiu rašybos klaidas.

    Andy:

    Dekui uz konstruktyvu kriticizma, Jei turi laiko gali pataisyti pakeisti po to man atsiusk as idesiu pataisyta.

    Kas del telomeru ir vezio tai kiek zinau vezinese lastelese daznai yra aktivuotas telomerase enzimas, kuris pastoviai prailgina telomeras. Tad zinoma vezinese lastelese ilgos telomeros nera gerai. Bet toje studijoje buvo tirtos Peripheral blood mononuclear cells (PBMC), o ne prostatos (as ten straipsnyje nepaaiskinau, neatskyriau) http://ornishspectrum.com/wp-content/uploads/Lancet_Lifestyle-changes-lengthen-telomeres.pdf Ir dauguma tyrimu rodo, kad trumpos sveiku lasteliu telomeros, iskaitan Peripheral blood mononuclear cells (kurios yra dazniausiai naudojamos telomeru ilgiui tirti) asocijuojasi su ivairiom ligom. Nebuvo skirtumo tarp telomeraze activity (cia velgi PBMC).

    Kas del linu semenu, tai ten pirjoje studijoje kartu buvo naudojama dieta ir linu semenys. Bet kaip rasiau kitame tyrime buvo skirtingos grupes, kur viena buvo dieta, kitai tik semenys, dar kitai semenys ir dieta, bei kontrole, kuri nenaudojo nieko. Zinoma tokiu tyrimu zmoniu skaicius nera labai didelis. Bet zalos tikrai nebus jei zmogus su papidejusiu PSA pakeis dieta, prades naudoti linu semenis, sumazins stresas, padidins fizini aktyvuma.

    Del genu tai velgi nematau kodel yra problema, kai palygina tu paciu zmoniu genus, so baseline (pries pakeiciant dieta ir t.t. ir po 6 menesiu pakeitus dieta).

  2.   Laimis rašo:

    Daugiau apie prostatos vėžį:
    http://www.pasveik.lt/lt/ligos-ir-sindromai/prostatos-vezys/4512

  3.   Ne Medikas rašo:

    Man toks klausimas del dietu. Sumazinta riebalu kiekis. O kaip del plauciu surfaktanto? Juk tai grynas riebalas. Jo gamybai pirmiausia reikia riebalu. Antra man atrodo, kad vitaminas D yra riebaluose tirpstantys vitaminas. http://www.vaistai.lt/Riebaluose-tirpus-vitaminai-193.html
    Akurat :) Sumazina riebalu kieki ir kisa vitamina D :)

    Cia juk amerikieciai. Tegul sumazina greituju angliavandeniu naudojima (cukraus, miltu, rysiu, bulviu). O amerikeiciai be cipsu ir kolos juk negali.

    Andy:

    Neturiu info , kad mazai riebalu tirinti dieta sumazintu plauciu surfactanto gamyba. Abejoju ar tai butu, nes net ir sumazinus naudoji koki 25g per diena, plius organizmas gali sintezuoti riebalus. Del vitamino D, tai velgi, jei vartosi daug reibalu tai nereiskia kad tav vitaminas D ar testosterona bus aukstas, kaip kai kurie Paleo salininkai galvoja.
    Del greituju anliavandeniu tai taip , tavo ten minetu produktu reiktu vengti

  4.   Ne Medikas rašo:

    O kiek procentu riebalu vartoja eskimai ? 80% ! Visa kita baltymai. Kur randamas vitaminas D ? Riebiuose zuvyse ir zuvu taukuose.

    O del sufactanto. Todel, kad visi riebalai visu pirma eina i sufactanto gamyba, o visa kas lieka kitiems organams. Nebus deguonies, negyvas bus organizmas.

    Taigi laikykites dietu ypac vegetarisku (bent piena su kiausiniais naudotu) ir liks zemeje auksinis milijardas.

    Andy:

    Na Eksimu pavyzdis tai is viso juokingas? Zinai kiek metu vidutiniskai gyvena Eskimas? Mano ziniom apie 30.
    Kiek g riebalu reikia to surfaktanto gamybai? Kokie simptomai kai yra sumazejusi surfaktanto gamyba?

    O del zemes gyventoju, tai jau dabar aisku, kad jei visi 7miljardai valgytu tiek mesos ir kitu gyvuliniu produktu kiek valgo US ir vakaru europos salys, tai reiktu kokiu triju planetu kaip zeme. Tad spredimas yra arba sumazinti zmoniu skaiciu, arba kad daugiau zmoniu taptu veganais, vegetarais ar bent jau tos mesos ir gyvuliniu produktu valgytu maziau.

  5.   Ne Medikas rašo:

    Tyrinėtojai nurodo neįtikėtinai ilgai gyvenančius ilgaamžius eskimus (iki civilizacijos įsikišimo), kurie valgė didelius kiekius ruonienos ir banginienos, elnienos, žuvies. Cia ne mano citata.

    Visas staripsnis cia: http://www.meniu.lt/naujiena/nenorek-buti-vegetaru
    Ne taip graziai parasyta, bet tikru faktu daugiau.

    Minedamas eskimus, as turejau mintyse siaures tautas, kuriu racione nera beveik angliavandeniu.

    Andy:

    Na ten tama tavo duota straipsnyje nenurodomas saltinis, ir labai abejoju ar tai tiesa, kad eskimai ilgai gyvena. Oficially statistika rodo, kad jie gyvena 10-12 metu trumpiau nei vidutinis canados zmogus tuose regionuose, tad imti eskimu dieta kaip sveika yra absurdas.
    http://www.diseaseproof.com/archives/diet-myths-are-the-inuit-healthy.html Cia yra daugiau Dr. Furhman straipnis kur debunkina Eskimu dietos mitus http://www.diseaseproof.com/archives/diet-myths-are-the-inuit-healthy.html

    Del 30g, srufaktanto, tai velgi jis nera 100% riebalai , priedo tikriausiai organizmas didele dali tiesiog perdirba ir vel is naujo naudoja, juk to surfaktanto su oru neiskvepi.
    O surfaktanto trukumo simptomu taip ir nepasakei.

    Surfactantas. Zmogaus organizme jo 30g, o pas bangini 300kg. Bet kad riebalu reikia pirmiausia plauciams, tai akivaizdu.

  6.   Brigita rašo:

    Laba diena,
    As cia gal ir ne i tema, bet norejau paklausti.Andi ka tu manai apie Bioptron lempa?
    Aciu uz atsakyma.

    Andy:

    Na manau galima naudoti, bet velgi priklauso del kokios priezasties jus ja norite naudoti: skausmo?

  7.   Brigita rašo:

    Man dar idomu ar tos lempos svitinimas nera kenksmingas.Ir ar tiesa kad svitinant i vena, stiprinamas imunitetas( taip kosultantai sako).Man aktualu ir del skausmo.Aciu.

    Andy:

    Nezinau tiksliai, bet tai nieko pavojingo apie ji neradau , cia yra dazni klausimai http://www.bioptrontherapy.com/questions_and_answers.html Manau gali naudoti.

Rašyk komentarą